The Pilates Elders: Kathy Grant

Η Kathy Grant, η μία από τις δύο μαθήτριες του Joseph Pilates που έλαβαν το πιστοποιητικό διδασκαλίας από τα δικά του χέρια, υπήρξε έμπνευση για πολλούς δασκάλους Pilates και σύμβολο γυναικείας χειραφέτησης στην αφρο-αμερικάνικη κοινότητα της Αμερικής. Με τη ζωή και το έργο της σημάδεψε το καλλιτεχνικό στερέωμα της Νέας Υόρκης, τους χώρους της Τέχνης και την κοινότητα του Pilates, και οι μέθοδοι διδασκαλίας της βοήθησαν στην ανάπτυξη και αναγνώριση της μεθόδου Pilates!

Η Kathleen Stanford Grant υπήρξε χορεύτρια και δασκάλα Pilates πρώτης γενιάς. Γεννήθηκε την 1η Αυγούστου 1921, στη Μασσαχουσέτη της Βοστώνης. Σύμφωνα με τα λεγόμενά της, «αγαπούσε το χορό πριν ακόμα γεννηθεί, αλλά μεγαλώνοντας, δεν υπήρχε μεγάλο ενδιαφέρον στο θέατρο και ειδικά στο μαύρο θέατρο, στη Βοστώνη».

Στην ηλικία των 9 ετών, ξεκίνησε τα μαθήματα μπαλέτου στο Ωδείο της Βοστώνης. Λόγω των ρατσιστικών προκαταλήψεων εκείνης της εποχής, έπρεπε να πηγαίνει στο ωδείο τις ώρες που δεν ήταν κανένας άλλος εκεί και να κάνει ιδιωτικά μαθήματα. Για την Kathy Grant δεν υπήρχαν φυλετικά πρότυπα «μαύρων» χορευτών ώστε να τη βοηθήσουν στην εξέλιξή της και κατά πολλές έννοιες ο χορός θεωρούνταν ακόμα «επιλήψιμος».

Στο σχολείο, περνούσε τα καλοκαίρια της στη Νέα Υόρκη όπου σπούδαζε μπαλέτο στο Carnegie Hall. Μετά το σχολείο, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη όπου και έδωσε παραστάσεις στο Broadway. Δούλεψε ως επικεφαλής του χορού στο Zanzibar Club στο Harlem τη δεκαετία του 1940. Στο θέατρο δούλεψε στο πλάι του Louis Armstrong, Bill Robinson, Pearl Bailey, Cab Calloway, Lionel Hampton, Nat King Cole, Ella Fitzgerald, Duke Ellington, The Nicholas Brothers, Coles & Atkins.

Στη συνέχεια, στα πλαίσια της καριέρας της, η Kathy ταξίδεψε στην Ευρώπη. Εκεί για πρώτη φορά, ένιωσε την ελευθερία όπως δεν την είχε νιώσει στις ΗΠΑ. Απαλλαγμένη από κάθε ίχνος ρατσιστικής προκατάληψης, η Ευρώπη μάγεψε την Kathy Grant δίνοντας της την άνεση να κυκλοφορεί και να επισκέπτεται δημόσιους χώρους όπως μουσεία και εστιατόρια, χωρίς να ανησυχεί για το κατά πόσο η παρουσία της εκεί επιτρεπόταν ή όχι.

Το 1953 η Kathy Grant ξαναγύρισε στην Νέα Υόρκη όπου συμμετείχε στο θίασο χορού δίπλα στον Arthur Mitchell και Donald McKayle. Το 1954, μετά από μία εγχείρηση στο γόνατο, ο χορευτής Pearl Bailey την παρέπεμψε στον Joseph Pilates για τη θεραπεία αποκατάστασής της. Μετά από χρόνια εξασκησης και μαθητείας στο πλάι του Joseph Pilates, η Kathy Grant ξεκίνησε να διδάσκει στο studio της Carola Trier και στη συνέχεια διηύθυνε το πρόγραμμα Pilates στο πολυκατάστημα Henri Bendel της Νέας Υόρκης, όπου δίδαξε κυρίως τους εύπορους θαμώνες του και επαγγελματίες χορευτές.

Ως μαθήτρια και προστατευόμενη του Joseph Pilates, η Kathy Grant είναι η μία από τις δύο συνολικά μαθήτριες του που έλαβαν το πιστοποιητικό διδασκαλίας τους από τον ίδιο τον Joseph Pilates. Η Kathy Grant, μαζί με τη Lolita San Miguel, έλαβαν το πιστοποιητικό τους από το Πρόγραμμα Επαγγελματικής Αποκατάστασης της Πολιτείας της Νέας Υόρκης, σε ένα πρόγραμμα που περιελάμβανε 2200 ώρες παρακολούθησης και εξάσκησης με τον Joseph Pilates, από το 1964 έως το 1965.

Επίσης, η Kathy Grant διετέλεσε Διευθύντρια του Θεάτρου Χορού στο Harlem, όπου δίδασκε ένα πρωινό μάθημα που περιελάμβανε ασκήσεις Mat Pilates και Jazz. Ήταν η πρώτη Αφρο-Αμερικανίδα που προσχώρησε στην επιτροπή Εθνικής Κληρονομιάς για τις Τέχνες. Επίσης ανήκε στο Συμβούλιο Τέχνης της Νέας Υόρκης.

Το 1988, ξεκίνησε να διδάσκει Pilates στη σχολή Τεχνών Tisch του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης. Δίδαξε μαθητές, επαγγελματίες και εν αποστρατεία χορευτές. Στη σχολή Tisch ανέπτυξε το δικό της λεξιλόγιο για τους μαθητές της, που χρησίμευε στο να μάθουν και να δυναμώσουν το σώμα τους πριν ξεκινήσουν την εξάσκηση Pilates.

Η Kathy Grant δημιούργησε το πρόγραμμα «Πριν τα 100» (Before the Hundred), το οποίο προετοίμαζε το σώμα για τις ασκήσεις Pilates. Ήθελε το σώμα να είναι ήδη δυνατό πριν καν ξεκινήσουν οι ασκήσεις Pilates. Ήταν σημαντικό για εκείνη οι μαθητές της να γνωρίζουν το σώμα τους – τα δυνατά και αδύνατα σημεία του – ώστε να αποτρέψουν τους τραυματισμούς.

Επιπλέον, πριν την εξάσκηση και την παράδοση των μαθημάτων Pilates, η Kathy Grant εξηγούσε τη σημασία των «προσταγών» της προς τους μαθητές της, με μια σειρά από εικόνες – το λεγόμενο «Song». Για παράδειγμα, «Zip Tight Jeans» και “Belly Button To The Lowest Part of the Waistline» σήμαιναν να δοθεί προσοχή στους κοιλιακούς. Μόλις οι μαθητές καταλάβαιναν το νόημα αυτών των φράσεων και νοητών εικόνων, η Kathy μπορούσε απλά να φωνάζει «zipper» και όλοι οι μαθητές καταλάβαιναν ότι ήταν το κάλεσμα ώστε να ευθυγραμμίσουν το σώμα τους στις ασκήσεις.

Μία από τις πιο γνωστές φράσεις της Kathy Grant ήταν: «Θέλω να κινήστε χωρίς να κινήστε. Δεν έχει σημασία πού πάτε, πρέπει να θυμάστε πάντα το κέντρο σας. Δεν το κάνετε φυσικά, το κάνετε νοητά. Η κίνηση έρχεται από μέσα σας».

Εκτός από την κίνηση που ξεκινάει πάντα από μέσα, ένα ακόμα σημείο κλειδί για τον μοναδικό τρόπο διδασκαλίας της Kathy Grant, ήταν η γνώση της για τα σώματα των μαθητών της. Η Kathy Grant ως δασκάλα, «έβλεπε την κίνηση» στα σώματα των μαθητών της – όχι όπως φαινόταν στην εκτέλεση των ασκήσεων, αλλά πώς η κίνηση ξεκινούσε από το εσωτερικό του κάθε μαθητή και μεταφραζόταν ως φυσική κίνηση. Αυτή η γνώση ήταν που βάθαινε τη σχέση της προσωπικά με κάθε μαθητή και της έδινε το προνόμιο να ξέρει τον τρόπο που κάθε μαθητής της θα εκτελέσει κάθε κίνηση.

Ως δασκάλα η Kathy Grant δεν ανεχόταν την τεμπελιά και την ανευθυνότητα. Αν δεν έπαιρνες την εξάσκηση στα σοβαρά και αν δεν γινόταν και προσωπική δουλειά, τότε ήταν αυστηρή και σκληρή. Αν όμως άκουγες, πρόσεχες και εργαζόσουν σκληρά τότε ήταν υπομονετική και ευγενική. Αγαπούσε να μοιράζεται τις γνώσεις της πάνω στο αντικείμενο και ήταν ανοιχτή σε νέες ιδέες και προσεγγίσεις στην κίνηση του σώματος. Πίστευε ότι ποτέ δε σταματάς να μαθαίνεις, ακόμα και όταν διδάσκεις. Πρέπει να μαθαίνεις κάτι κάθε φορά που μπαίνεις μέσα στην τάξη για να διδάξεις και να μένεις συγκεντρωμένος στους μαθητές και στον εαυτό σου.

Η Kathy Grant πέθανε στις 27 Μαΐου 2010, σε ηλικία 88 ετών. Υπήρξε πρωτοπόρος και έγινε γνωστή για τις καινοτομίες της στην κοινότητα του Pilates.Έζησε μια πλήρη ζωή ως επαγγελματίας χορεύτρια, υπεύθυνη τέχνης και Master Pilates Teacher.